مرتضی فیض آبادی

مرتضی فیض آبادی

اخبار از همه جا

با مجموعه خاطره انگيز و پربيننده «آينه عبرت» به شهرت رسيد و سپس در فيلم هاي شاهين طلايي، مجازات، حامي، گريز از مرگ و گاوميش به ايفاي نقش پرداخت. البته وي قبل از «آينه عبرت» در فيلم هاي از بلورخون، تابع قانون و تيغ و ابريشم نيز بازي کرده بود و سپس موسسه «ياسين فيلم» را راه اندازي و در اين موسسه مجموعه «عبور از زندگي» و فيلم هاي تلويزيوني فرشته، تلفن ناشناس و بازرسي را کارگرداني و سپس تلويزيون «پرشين تي وي» را راه اندازي کرد. « ديني» خود را مديون مردم مي داند و مي گويد: آن ها هنوز که هنوز است در کوچه و خيابان من را با نام «علي» آينه عبرت مي شناسند.«محمود ديني» بازيگر مجموعه «آينه عبرت» تا به حال بيش از 50 فيلم و مجموعه را در کارنامه هنري اش به ثبت رسانده است. او در رابطه با فعاليتش در عرصه هنر به خبرنگار ما مي گويد: ذوق و شوقي که از مردم مي بينم مسئوليتم را بيشتر مي کند. او خاطر نشان مي کند: از حرفه هنري کناره گيري نکرده ام بلکه فعاليتم را پشت دوربين ادامه مي دهم و در امر تهيه و توليد برنامه ها فعاليت دارم.گفتني است اين گفت و گو در در روزنامه خراسان شمالي 29/8/90 منتشر شد و باز نشر کرديم.

چه شد که با وجود داشتن فوق ديپلم نظامي سر از حرفه فيلم برداري و کارگرداني فيلم هاي جنگي در تلويزيون در آورديد؟

وقتي دشمن به خاک وطنم حمله کرد من هم مانند همه جوانان در سن نوجواني شور انقلاب به سر داشتم و به دستور رهبرم حضرت امام خميني (ره) لبيک گفتم و پاي اعتقاداتم ايستادم. ابتدا در بسيج ثبت نام کردم و وارد سپاه شدم و مدتي جبهه بودم و بعد از آن وارد اداره مبارزه با مواد مخدر شدم و در قسمت فرهنگي، هنري فعاليت خود را در زمينه هاي چاپ کتاب ، برپايي نمايشگاه و برگزاري جلسه هاي مختلف آغاز کردم تا اين که ستاد مبارزه با مواد مخدر زير نظر رياست جمهوري شکل گرفت و در همان مقطع تعدادي از هنرمندان را دعوت کرديم تا در اين ستاد حضور پيدا کنند و براي انجام کارهاي فرهنگي طرح و ايده بدهند. اما برايم دردناک بود که تعدادي از هنرمندان آلوده به مواد مخدر بودند و همان جا گفتيم که کسي که خودش آلوده به اين مواد باشد نمي تواند درباره اين معضل، طرح و ايده بدهد.

ورود ناخودآگاه به عرصه بازيگري

چگونه مجموعه «آينه عبرت» شکل گرفت؟

در آن مقطع به اين فکر افتادم که «آينه عبرت» را طراحي کنم. در ابتدا فيلم برداري مجموعه را خود برعهده داشتم چرا که رشته اصلي ام فيلم برداري بود. روزي يکي از بازيگران مجموعه سرصحنه نيامد و «محسن شا محمدي» گفت که به جاي او بازي کنم و از بازي ام خوشش آمد و قرار شد، از اين به بعد خودم بازي کنم و ناخود آگاه به عرصه بازيگري ورود پيدا کردم. هم زمان که مدير کل روابط عمومي اداره مبارزه با مواد مخدر بودم، اين اداره يک سازمان انتظامي بود و نيروهاي اين اداره بايد درس اين رشته را مي خواندند و ما کلاس هاي آموزش عقيدتي و نظامي داشتيم طرح ادغام که صورت گرفت درجه سرواني ام را دريافت کردم و بعد از گذراندن دوره دانشکده ام درجه سرهنگي از ناجا گرفتم و در همان مقطع ديپلم من، به قولي تبديل به ديپلم نظامي شد. من در تشکيل يگان هوايي کميته، 18 ماه در دانشگاه خلباني پرواز داشتم. خلباني، فيلم برداري، کارگرداني و بازيگري را تجربه کرده ام و برعکس خيلي از بازيگران بعد از فعاليت در اغلب هنر ها، ناخودآگاه وارد عرصه بازيگري شدم.

همه «محمود ديني» را با گذشت دو دهه از فعاليتش با شنيدن نامش مي شناسند چرا که با مجموعه پر از خاطره و پربيننده «آينه عبرت» در خاطره ها ماند؟

مسئله مواد مخدر بسيار حساس و جدي تر از آن بود که بخواهيم در قالب فيلم يا نقاشي به آن بپردازيم. در همان مقطع که ستاد مواد مخدر در نخست وزيري سابق شکل گرفت طرحي از خودم، به اين ستاد ارائه دادم که مورد موافقت قرار گرفت و سپس اين طرح را «محسن شا محمدي» کارگرداني کرد. من مجموعه «آينه عبرت» را با بودجه اندک تهيه کردم و همان سال ها اين مجموعه بسيار مورد استقبال مردم، سازمان هاي دولتي و خصوصي قرار گرفت. آمار و ارقام سازمان سنجش صدا و سيما هم اين مجموعه را به عنوان پربيننده ترين مجموعه معرفي کرد. در همان سال ها با مشکلاتي روبه رو بوديم و عده اي کارشکني مي کردند، عده اي هم کوته فکر و حسود بودند.

بعد از 9 سال، توليد «آينه عبرت» را تعطيل کردم

مشکلات توليدي که اشاره کرديد چه بود؟

برخي مديران شايعاتي براي مان درست کردند که وقتي به گوشم رسيد احساس خطر کردم. وقتي اين مجموعه مورد نظر و استقبال مردم قرار گرفت، شايعاتي براي مان درست کردند و چه حرف هايي زدند. من بعد از 9 سال درگيري مستقيم توليد اين مجموعه را تعطيل کردم و خود نيز از اداره مبارزه با مواد مخدر بيرون آمدم و موسسه «ياسين فيلم» را راه اندازي کردم و در سينما هم به عنوان يک بازيگر مشغول به کار شدم و در بيش از 8 فيلم سينمايي ايفاگر نقش اصلي بودم که همه فيلم ها هم پر فروش بودند. به ياد دارم خيلي از روشن فکران هم نقدهايي براي «آينه عبرت» مي نوشتند که از اين مجموعه دل شکسته شدم. معتقدم وقتي مجموعه اي در راستاي اطلاع رساني به معضل مواد مخدر مي پردازد نبايد چنين برخوردي با آن شود و جالب اين جا بود که برخي از مسئولان رده بالا به اين رفتارها و نقدها توجه مي کردند.

فيلم نامه بر چه اساس مقابل دوربين مي رفت؟

فيلم نامه ها از پرونده هاي موجود در اداره مبارزه با مواد مخدر استخراج مي شد. طرح اوليه را براساس پرونده ها نوشتم و نگارش فيلم نامه را «محسن شا محمدي» برعهده داشت. البته با يکديگر مشورت هايي در قالب نگارش فيلم نامه و طرح داستان ها داشتيم و تهيه کنندگي و بازيگري نقش علي را هم من برعهده داشتم.

توليد مجموعه « آينه عبرت» چند سال طول کشيد؟

از سال 1365 تا تابستان 1374مشغول تهيه، توليد و پخش اين مجموعه بوديم.

«آينه عبرت» اثري بود که با مضموني خانوادگي ساخته شد و بحث مبارزه با مواد مخدر را مطرح مي کرد و شما و جواد گلپايگاني دو نقش اصلي علي و آقا تقي را به خوبي ايفا کرديد و در خاطره ها مانديد. در آن مقطع کار در تلويزيون چگونه بود؟

«محسن شا محمدي» شيوه کاري اش به گونه اي است که از قبل سناريو ندارد و فقط طرح کلي را براساس پرونده هاي موجود در اداره کل مبارزه با مواد مخدر مي نوشت و سپس ديالوگ ها را سرصحنه و براساس ميزانسن و امکانات موجود صحنه به ما بازيگران مي داد و ما فرصت زيادي براي حفظ، تمرين و دورخواني نداشتيم و همه بازيگران به خصوص «جواد گلپايگاني» (در نقش آقا تقي) في البداهه بازي مي کرديم و صحنه هاي جذاب و خوبي از کار در مي آمد. خيلي از کارشناسان معتقد بودند بازي خوب و رواني داشتيم که توانسته بود همين بازي جذابيت هاي خاص خودش را به وجود بياورد. معتقدم که مردم به حقايق علاقه مند هستند، يعني اگر داستاني واقعي باشد و ديالوگ ها براساس واقعيت شکل بگيرد مردم مي پسندند.

بخش خصوصي در زمينه مواد مخدر سرمايه گذاري نمي کند

چرا با وجود استقبال بينندگان از اين مجموعه، «آينه عبرت2» را نمي سازيد؟

متوليان امر و بخش خصوصي در زمينه مواد مخدر سرمايه گذاري نمي کنند و تهيه کننده ها و کارگردان ها کمتر به سراغ موضوع هاي خاص، مانند دفاع مقدس يا مواد مخدر مي روند. تاکنون هم نتوانسته اند مجموعه اي بسازند تا جاي «آينه عبرت» را بگيرد چرا که از افراد غيرمتخصص دعوت به همکاري مي کنند، با وجود تجربه ساخت اين اثر از طرحم استقبال نمي کنند و چندين نفر درباره آن طرح اظهار نظر مي کنند. در صورتي که خود آن ها تخصصي ندارند، البته ايده هايي که ارائه مي دهند مورد پسند ما نيست. چون طرح اصلي خراب مي شود بنابراين افرادي مانند من کمتر به ساخت اين گونه آثار تمايل دارند.

به طور حتم طي 9 سال توليد مجموعه «آينه عبرت» خاطره هاي فراواني داريد يکي از خاطرات خوش را براي مان بگوييد؟

خاطره هاي زيادي از آن سال ها دارم. اما يکي از اين خاطره ها اين بود که جلوي زندان قصر فيلمي را ضبط مي کرديم و در فيلم مادرم به ملاقاتم مي آمد و هر موقع نمي آمد به او مي گفتم که هفته پيش چشم انتظارت بودم. چرا نيامدي؟ وقتي اين مجموعه پخش مي شد ما هم زمان در زندان قصر ضبط داشتيم. قبل از پخش آن عده اي از زندانيان از خانواده هايشان گلايه داشتند چون کمتر به ديدارشان مي آمدند. در زندان همه جور آدم بود، برخي از آن ها به علت معضل مواد مخدر ، عده اي به علت طلاق و برخي به علت ورشکستگي آن جا بودند. بعد از پخش «آينه عبرت» اين مجموعه تاثير زيادي روي خانواده ها گذاشته بود و باعث شده بود خانواده هايشان به ملاقات آن ها بيايند. من در مشهد مستند «آينه عبرت» را ساختم که پخش شد.

«آينه عبرت» در زمان خودش موفق ترين مجموعه تلويزيوني بود

از شما سپاسگزارم، در پايان اين گفت و گو اگر سخني مانده بفرمائيد؟

«آينه عبرت» در زمان خودش موفق ترين مجموعه تلويزيون بود. اميدوارم خانه سينما پايگاه و جايگاهي براي حمايت از هنرمندان باشد و بتواند از آن ها دفاع کند به خصوص انجمن بازيگران، که به يک انجمن خصوصي و رفاقتي تبديل شده است و در آينده اي نه چندان دور مي بينيم که خيلي از بازيگران اصلي وپيشکسوتان، کنج منازل شان نشسته اند و هيچ گونه خدماتي از اين انجمن دريافت نمي کنند. اميدوارم که به فکر آن ها هم باشند. از خانه سينما گله دارم. متاسفانه خانه سينما تکيه گاه هنرمندان نيست. اين مکان براي حمايت از هنرمندان احداث شده است ولي شاهديم که انجمن بازيگران رفته رفته تبديل به يک پايگاه حزبي شده است و خيلي از بازيگران با سابقه، اگر کم کاري کنند از امکانات شهروندي و بيمه محروم مي شوند در صورتي که عده اي را مي بينيم که اگر چه 10 سال است فعاليت بازيگري ندارند اما حق بيمه شان پرداخت مي شود و رفاقتي با آن ها برخورد مي شود. اگر چه من بيمه تامين اجتماعي هستم و دفترچه بيمه دارم ولي نمي دانم چرا چندين سال است که تمديد نشده است و با وجود مراجعه و پي گيري، توجهي نمي کنند و هيچ مسئولي جواب گوي ما نيست. اين که من بازيگر هستم چه کسي بايد تاييد کند! مردم که من را به عنوان بازيگر قبول دارند و بيش از 50 فيلم و مجموعه در کارنامه کاري ام به ثبت رسيده است چه طور مي شود که دفترچه بيمه ام هنوز تمديد نشده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: مرتضی فیض آبادی ׀ تاریخ: سه شنبه 7 خرداد 1392برچسب:آينه عبرت-محمود ديني, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , feizabadi.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com