مرتضی فیض آبادی

مرتضی فیض آبادی

اخبار از همه جا

 قالیباف رکورد حضور کرباسچی در شهرداری تهران را شکست/ پیروزی قالیباف بر یاران آیت‌الله هاشمی در شهرداری تهران

قالیباف توانست رکورد شهرداری کرباسچی را بکشند.


مصطفی داننده: بعد از کش‌وقوس‌های فراوان اعضای چهارمین دوره شورای شهر تهران تصمیم گرفتند کلید ساختمان بهشت را در دستان محمد باقر قالیباف باقی گذارند.

فرمانده سابق نیروی انتظامی بعد از شکست در انتخابات سال 84 از سوی اعضای دومین دوره شورای شهر به عنوان شهردار تهران انتخاب شد تا جایگزین محمود احمدی‌نژادی شود که در عین ناباوری از خیابان بهشت راهی پاستور شده بود، شود. قالیباف در دوران مدیریت شهرداری خود قول‌های فراوانی به مردم تهران برای بهبود اوضاع این کلان شهر بزرگ کشور داد و در دوران مسئولیت خود سعی کرد با انجام فعالیت‌های شهری همچون ساختن اتوبان‌، پل و تونل در میان مردم پایتخت به محبوبیت برسد.

دوران چهارساله قالیباف بعد از انتخابات سال 88 به پایان رسید و وی در شورای شهر سوم که بیشتر از گذشته با وی همراه بود، برای بار دوم به شهرداری تهران رسید تا دوران جدیدی را در کنار محمود احمدی‌نژاد آغاز کند.

دوران دوم ریاست وی بر شهرداری تهران، با اختلافات فراوان با رئیس‌جمهور آغاز شد و دو رقیب انتخاباتی در سال 84 یکدیگر را به کارشکنی در کار یکدیگر متهم می‌کردند. قالیباف که همچنان مشغول افتتاح پروژه‌های عمرانی یا آماده کردن آنان برای شهروندان تهرانی بود از سوی دولت و برخی رقبای انتخاباتی خود به فعالیت برای انتخابات متهم شد و برخی روزنامه‌های زنجیره‌ای فعالیت‌های قالیباف را تماما انتخاباتی دانستند.

 اعلام نامزدی قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری، رنگ و بوی جدی براین اتهامات داد و بسیاری تلاش کردند که فرضیه خود در مورد قالیباف را به یک نظریه تایید شده تبدیل کنند.

شهردار تهران که با فعالیت‌ها عمرانی خود در شهر تهران، بااطمینان قدم به این عرصه گذاشته بود، بازهم طعم شکست در انتخابات ریاست جمهوری را تجربه کرد و این بار مغلوب حسن روحانی «شیخ دیپلمات» شد و حتی رای تهران را نیز به وی واگذار کرد.

قالیباف بعد از شکست سنگین در انتخابات ریاست جمهوری اسب خود را برای شهرداری تهران زین کرد و این بار برخلاف دوره‌های گذشته با یک رقیب جدی روبرو شد و آن کسی نبود جز فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یعنی محسن هاشمی.

بسیاری بر این باور بودند که قالیباف در انتخابات شهردار تهران نیز شکست دیگری را متحمل خواهد شد و بعد از خرداد 92 در شهریور این سال نیز بازهم شکست دیگری را در کارنامه خود ثبت خواهد کرد. این گفته‌‎ها در شرایطی مطرح می‌شد که رایزنی‌های گسترده برای انتخاب شهردار تهران آغاز شده و طرفدارن قالیباف و هاشمی فعالیت خود را برای رساندن نامزد مورد نظر خود به بهشت آغاز کرده بودند.

در اولین گام اصلاح‌طلبان که در قامت حامی محسن هاشمی به میدان آمده بودند، توانستند احمد مسجدجامعی وزیر ارشاد دولت خاتمی را به ریاست شورای شهر تهران برسانند تا همگان گمان کنند که محسن هاشمی نیز به عنوان شهردار تهران انتخاب خواهد شد. با فرا رسیدن روز رای‌گیری بر خلاف تمام تصورات قالیباف بعد از دو دور رای‌گیری توانست با اختلاف دو رای پسر آیت‌الله را شکست دهد و برای بار سوم به عنوان شهردار تهران راهی خیابان بهشت شود.

پیروزی در رقابت با محسن هاشمی، باعث شد که نام قالیباف این بار نه به عنوان نامزد دو بار بازنده در انتخابات ریاست جمهوری مطرح شود بلکه به عنوان تنها شهرداری که بیش از دو دوره توانسته است بر کرسی ریاست شهرداری تهران تکیه بزند معرفی شود. قالیباف در این میان توانست رکورد دوران ریاست غلامحسین کرباسچی در شهرداری تهران را نیز بشکند.

کرباسچی که در زمان ریاست هاشمی رفسنجانی و از سوی وزیر کشور وقت به عنوان شهردار تهران انتخاب شده بود و از سال 68 تا 77 «یعنی 108 ماه» به عنوان شهردار در پایتخت فعالیت می‌کرد. وی تا زمانی که برجرم اختلاس در این نهاد شهری راهی زندان شود به عنوان شهردار تهران شناخته می‌شد و تا قبل از انتخاب قالیباف، رکورددار مدیریت شهر تهران را در دست داشت.

اما این بار، قالیباف با رای اعضای شورای شهر توانست برای چهار سال دیگر بر کرسی شهرداری تهران باقی بماند و لقب پرثبات‌ترین شهردار تهران را به خود اختصاص دهد و بعد از شکست محسن هاشمی، از هم حزبی او نیز گوی سبقت را برباید.

گفتنی است محمدباقر قالیباف متولد اول شهریور 1340 در طرقبه مشهد و از سیاستمدار ایرانی است. وی پیش از این در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی سمت فرماندهی داشته است.

وی همچنین در دوران فرماندهی نیروی انتظامی، رئیس و نماینده رئیس‌جمهور وقت در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده است. قالیباف در سال 1361 فرمان‌ده تیپ امام رضا(ع) شد و یک سال فرمانده لشکر پنج نصر خراسان در جنگ ایران و عراق بود.

وی دارای مدرک دکتری در رشته جغرافیای سیاسی است و دوره خلبانی هواپیمای ایرباس را در فرانسه گذرانده ‌است. همچنین عضو هیئت علمی و دانشیار گروه جغرافیای انسانی دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران نیز هست.

وی در سال 1387(2008 میلادی) از طرف سایت شهرداری‌های جهان به عنوان هشتمین شهردار برتر دنیا معرفی شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: مرتضی فیض آبادی ׀ تاریخ: یک شنبه 17 شهريور 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , feizabadi.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com